دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا فسا
 
  اهداف و برنامه ها  

  نمایه برنامه  های عملیاتی

 

          دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا                                                       سال تحصیلی 95-94

 

ردیف

 

تاکتیک ها (عناوین برنامه عملیاتی)

مسؤل اجرا

1

برگزاری کلاس های تقویتی دروس هدف پایه دوم (عربی ، ادبیات فارسی ، مفردات )

معاون آموزشی

2

برگزاری کلاس های تقویتی دروس هدف پایه سوم (عربی ، ادبیات فارسی)

معاون آموزشی

3

برگزاری کلاس های تقویتی ،کنکورپایه چهارم (عربی ، ریاضی، ادبیات فارسی ، اصول عقاید ، فلسفه و منطق)

معاون آموزشی

4

بستر سازی و توسعه­ی فرهنگ مطالعه و پژوهش 

معاون آموزشی

5

افزایش استفاده از فن آوری های نوین در  مدرسه و كلاس

معاون آموزشی

6

برگزاری آزمون های  میدان رقابت علمی

معاون آموزشی

7

افزایش میانگین نمره با اجرای طرح همیار معلم

معاون آموزشی

8

برگزاری مراسم تجلیل از دانش آموزان تلاشگر

مدیر

9

برگزاری اعتکاف علمی ایام نوروز ویژه دانش آموزان پایه جهارم

مدیر

10

برگزاری اعتکاف علمی طول سال تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه های سوم وجهارم

مدیر

11

برگزاری جلسات خدمات مشاوره ای  فردی و گروهی برای دانش آموزان پایه چهارم

مشاور

12

تشکیل کانون دانش آموختگان

مدیر

13

آگاهی والدین از وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندانشان به صورت آنلاین

معاون آموزشی

14

آموزش صحیح خوانی قران و نماز

مربی پرورشی

 

15

آشنایی با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع)

مربی پرورشی

16

مراسم سوگواری دهه اول محرم94

مربی پرورشی

17

اردوی درون مدرسه ای

مدیر

18

توسعه­ي تربيت بدني و ورزش در مدرسه

مربی تربیت بدنی

19

ارتقاي بهداشت عمومي مدرسه

مربی پرورشی

20

خرید یک دستگاه سیستم صوتی

مدیر

21

خرید 6 دستگاه پنکه سقفی

مدیر

22

تعویض تابلوی سردرب مدرسه و پرده کلاس ها

مدیر

 

 

چشم انداز مدرسه

   نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی در افق 1404 با اتکا به قدرت لایزال الهی ، مبتنی بر نظام معیار اسلامی ، فرهنگ وتمدن اسلامی- ایرانی وقوام بخش آنها وزمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی (عج) وبرخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز ، الهام بخش ودارای تعامل سازنده وموثر با نظام های تعلیم وتربیتی در سطح جهان ، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت واستعداد ها وشکل گیری هویت یکپارچه اسلامی-انقلابی ، ایرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان ، کارآمد ، اثر بخش     یاد گیرنده ، عدالت محور و مشارکت جو ، برخوردار از مربیان ومدیران مومن ، آراسته به فضایل اخلاق اسلامی ، عامل به عمل صالح ، تعالی جو وتحول آفرین ، انقلابی ، آینده نگر ، عاقل ، متعهد ، امین ، بصیر، حق شناس می باشد.                                                           

مدرسه در افق چشم انداز 1404

    مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه وجامعه صالح اسلامی ، سازمانی یاد گیرنده ، کانون  عرضه ی خدمات وفرصت های تعلیم وتربیتی ، زمینه ساز درک واصلاح موقعیت دانش آموزان به موقعیتی مشخص ، پویا وقابل درک توسط خود آنان وبراساس نظام معیار اسلامی ودر چارچوب فلسفه ورهنامه ی نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران می باشد.    

این چشم انداز دارای ویژگیهای زیر است:

* تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی در روابط ومناسبات با خالق ، خود ، دیگران  و خلقت

*نقطه  اتکای دولت وملت در رشد ، تعالی وپیشرفت کشور وکانون تربیتی محله .

*برخوردار از قدرت تصمیم گیری وبرنامه ریزی در حوزه های عملیاتی 

* نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه واختیاری فرآیند زندگی

*قبول ظرفیت پذیرش تفاوت های فردی ، کشف وهدایت استعداد های مختلف

*یاد گیرنده ، کمال جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی

*خود ارزیاب ، مسئول وپاسخگو

* تامین کننده محیط اخلاقی ، علمی ، امن، سالم ، با نشاط ، مهر ورز

*برخوردار از مربیان دارای فضایل اخلاقی وشایستگی های حرفه ای وبرخوردار از روح جمعی وسعه صدر.

*مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر ومشارکت جو ویاد گیرنده وحامی نو آوری ، نواندیشی وخطر پذیر.

*برخوردار از بهره ی فناوری آموزشی در سطح معیار

 

* متکی بر ارکان تعلیم وتربیت

* دارای پیوند موثر با موضوعات ومسائل جامعه

* فرصتی برای شناخت وکار بست فضایل و آداب زندگی

 

چشم انداز دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا

  1. ارتقاء توانایی‌های منابع انسانی تحت اختیار
  2. بهره گیری از فن آوری های نوین در روش تدریس و فرایند یاددهی و یادگیری
  3. احراز جایگاه مطلوب در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به دانش آموزان
  4. پاسخگویی به انتظارات دانش آموزی از طریق عمق بخشی به مقوله یاددهی و یادگیری
  5. دستیابی به دو هدف كلیدی پرورش انسان به عنوان عامل مهم در توسعه ی پایدار و توانمند كردن افراد با دانش ، مهارتهای  پایه ، نگرشها و ارزشها ی دینی و اخلاقی.
  6. ایجاد بستر مناسب برای آشنایی دانش آموزان  با سیره و فرهنگ اهل بیت (ع)

7.ایجاد زمینه ای برای ارئه خدمات مشاوره ای آمادگی کنکوربه دانش آموزان سال چهارم

8.بهره وری از توانمندی فارغ التحصیلان با تشکیل کانون دانش آموختگان

  1. توانمند سازی دانش آموزان در روان خوانی و صحیح خوانی قران و نماز

10.ارتقاي بهداشت عمومي مدرسه

11.توسعه­ي تربيت بدني و ورزش در مدرسه

12.برگزاری مراسم تجلیل و تکریم دبیران ، دانش آموزان و اولیاء به منظور قدردانی از زحمات و تلاشهای آنان

13.بستر سازی و توسعه­ی فرهنگ مطالعه و پژوهش 

14.نهادینه سازی برگزاری  نماز جماعت و مراسم آغازين مدرسه و مراسم های مذهبی  توسط دانش آموزان

 

بیانیه ی ماموریت

     وزارت آموزش وپروش متولی فرآیند تعلیم وتربیت همه ساحت های تعلیم وتربیت ، قوام بخش فرهنگ عمومی وتعالی بخش جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی ، با مشارکت خانواده ، نهادها وسازمانهای دولتی و غیردولتی است. این نهاد ماموریت دارد زمینه دستیابی دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیبه ( زندگی مطلوب) در ابعاد فردی ، خانوادگی ، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام مند ، همگانی ، عادلانه والزامی در ساختاری کارآمد واثر بخش فراهم سازد.             

 

 

 

 

ماموریت در مدرسه

*تلاش در جهت اجرائی نمودن چشم انداز مدرسه

* تلاش در جهت محقق ساختن شعار مدرسه " ما می توانیم بهترین باشیم".

* تلاش در جهت عملیاتی نمودن اهداف آموزشگاه.

* پرورش دانش آموزان خلاق ، شهروندانی موثر وایرانیانی اخلاق مدار وخود باور.

* مدرسه کانون تربیت رسمی وعمومی ومحل کسب تجربیات تربیتی برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و آماده شدن برای تحقق آن است .

* پرورش دانش آموزانی همیار ، دانش پژوه ، هنرمند و آگاه به مسائل مختلف علمی ، فرهنگی واجتماعی .

* پرورش دانش آموزانی با کرامت انسانی ، رعایت تقوی ، روحیه مجاهدت ، آزاد اندیشی ، رعایت انصاف وخود باوری.

* پرورش دانش آموزانی علم اندوز ، برخوردار از روحیه ی خرد ورزی ، پرسش گر ودارای تفکر خلاق .

بیانیه ی ارزش ها

      گزاره های ارزشی مندرج در بیانیه ارزش ها ، باید ها ونبایدهایی اساسی است که لازم است تمام اجزای تعلیم وتربیت رسمی هماهنگ با آنها بوده وهمه پایبند به آنها باشد .این ارزش ها براساس آموزه های قرآن کریم ، سنت پیامبر اکرم (ص) ، اهل بیت (ع) ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ، رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) ، مقام معظم رهبری ، سند چشم انداز بیست ساله ، نقش جامع علمی کشور وسیاست های کلی تحول نظام آموزشی تهیه وتدوین شده است ومندرج با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش وپرورش می باشد .

ارزش های معیار در مدرسه

  • آموزه های قرآن کریم ، نقش معنوی ، اسوه ای ، هدایتی وتربیتی پیامبر اکرم (ص) واهل بیت (ع) به ویژه امام زمان (عج) وولایت مداری در تمام ساحت ها برای تحقق جامعه عدل جهانی ( جامعه مهدوی).
  • تعمیق علاقه و پیوند با انقلاب اسلامی ، قانون اساسی ، ولایت فقیه ومیراث نظری وعلمی امام خمینی(ره).
  • منطبق بودن فعالیت های مدرسه بر نظام دینی که در آن تربیت دینی و اخلاقی محوریت دارد .
  • زمینه سازی رشد وتعالی هویت مشترک ایرانی اسلامی وانسانی در دانش آموزان جهت رسیدن به مرتبه والایی  از حیات طیبه
  • ارج نهادن به تعالی کرامت انسانی ، رعایت تقوا ، روحیه مجاهدت ، آزاد اندیشی ، رعایت انصاف وخود باوری
  • محور قرار دادن سرمایه های انسانی به عنوان مهمترین عنصر در مدرسه
  • تحکیم مبانی اعتقادی ومعنوی ، رشد فضائل اخلاقی وانسانی در دانش آموزان با اولویت کرامت نفس، صداقت ونظم
  • توجه به فرهنگ تفکر فلسفی به منظور دستیابی به هدف های والای تربیتی متناسب با ویژگی های دانش آموزان

 

هدف های جزیی (کیفی و کمّی )  اجرای برنامه ها ی عملیاتی در مدرسه :

  • افزایش  درصد قبولی در دروس هدف
  • تقویت بنیه علمی دانش  آموزان
  • افزایش   میانگین  نمره در دروس هدف
  • مدیریت توانمندی كاركنان و دانش آموزان در سطوح فردي، گروهی و سازماني
  • دسترسی آسان دبیران و دانش آموزان به فن آوری های نوین  ، تعمیق فرایند یادگیری
  • تجهیز کلاس و مدرسه به امکانات هوشمند سازی
  • ایجاد روحیه و پویایی و رقابت سالم  بین دانش آموزان
  • اجرای یک آزمون میدان رقابت در هفته
  • ایجاد رقابت سالم  و تعامل سازنده   با مشارکت فعال دانش آموزان
  • اصلاح روش تدریس ، ارتقاء کیفیت آموزشی
  • ایجاد روحیه و انگیزه در دانش آموزان
  • برگزاری همایش تجلیل از دانش آموزان تلاشگر
  • کسب موفقیت ، ایجاد آمادگی و روحیه بالا در داوطلبان کنکور
  • افزایش تعداد قبولی در کنکور
  • ارتقاء سطح علمي وآموزشي دانش آموزان ، بهبود پيشرفت تحصيلي
  • ارتقاء  روحیه خودباوری و توانمندی های دانش آموزان مدرسه
  • انس گرفتن دانش آموزان  با قرآن و نماز  و زمینه سازی برای درک مفاهیم  آن
  • آموزش قرآن و نماز  به50 درصد دانش آموزان
  • الگو سازی و ارائه الگوهای عملی و  رفتاری  از سیره  فردی و اجتماعی اهل بیت (ع)   به دانش آموزان
  • برگزاری جلسات  و نشستهای هفتگی مذهبی و دینی
  • تقویت انگیزه معنوی  ،  ایجاد نشاط و شادابی   معنوی  ، نهادینه  سازی مراسم های دینی و مذهبی
  • برگزاری نماز جماعت و مراسم آغازین هر روز
  • اجرای 2 مرحله شاخص های توسعه تربیت بدنی
  • ارتقاء سلامت جسمی و روحی و بستر مناسبي براي پرورش و شكوفايي استعدادهاي ورزشی دانش آموزان ، رقابتهای سالم
  • تأمین سلامت دانش آموزان
  • برگزاری 3 جلسه آموزش توصیه های بهداشتی
  • حفظ اموال مدرسه
  • خرید سیستم صوتی
  • ایجاد امکانات آموزشی نوین  برای ارئه روش تدریس فعال
  • خرید 6 پنکه سقفی
  • تعویض سردرب مدرسه وپرده کلاسها
  • افزایش امکانات  موجود در مدرسه برای تسهیل در امر  آموزش و ارزشیابی
 

 

 

 

 

 

 

   
 
نقشه سایت